Cambert

Robert Cambert (ok. 1628—1677) lansowany był we Francji przez kardynała Mazari-na, z pochodzenia Sycylijczyka (Mazzarini), który, jak przed nim Richelieu, trakto­wa! sztuki sceniczne jako materia! dla swoich tez i celów politycznych, upatrywał w operach możliwości politycznej perswazji i agitacji. Zapraszał więc do Paryża mu­zyków włoskich (Cavalli, Rossi), ale mimo pewnej ich popularności nie udawało mu się przekonać o wyższości włoskiego pojmowania muzyki scenicznej nad rozbawioną i roztańczoną dworską muzyką francuską, w której balet był po prostu nieodzowny! Cambert nie miał w Paryżu powodzenia, choć głównie wskutek intryg panoszącego się tu Lully’ego, który potrafił wkupić się szybko w łaski dworu.

 

Przeniósł się więc do Londynu, gdzie prowadził scenę operową i akademię muzyczną. Tam wystawił swoją Ariane i tam też został w niewyjaśnionych okolicznościach zamordowany. Cambert uważany jest za twórcę francuskiego recytatywu operowego, a tym samym za twórcę pełnej opery jako gatunku scenicznego. Z dzieł Camberta dochowało się do naszych czasów niewiele utworów.

Kochani, jestem instruktorem tańca nie tylko z zawodu lecz także z prawdziwej, głębokiej pasji. Z całą pewnością wielu z Was kocha tę formę wyrażania siebie jednak zdaję sobie sprawę, że są wśród Was również tacy, którzy traktują go tylko jako chwilową formę rozrywki w wolny weekend. To właśnie te osoby chciałbym zachęcić do zagłębienia się w temat i odszukania w tańcu głębszego sensu. Taniec bowiem to piękny sposób na rozładowanie i wyrażenie rozmaitych emocji.