Campra i Marais

André Campra (1660—1744), Francuz pochodzenia włoskiego, był duchownym, ka­pelmistrzem przy katedrze Notre Dame w Paryżu. Komponował anonimowo balety i wkrótce stał się wybitnym kompozytorem scenicznym dzięki temu. że potrafił łączyć żywość włoskiego pojmowania muzyki z francuską chęcią podobania się i wytwornoś-cią, tak typową dla przedstawicieli francuskiego dworu. Z jego dzieł scenicznych na uwagę zasługują Ifigenia w Taurydzie ( 1704) i szereg baletów. Pisał też arie (świeckie), motety i kantaty.

 

Marin Marais (1656—1728) był Francuzem: działał jako wirtuoz violi da gamba, później jako kapelmistrz dworu wersalskiego, dyrygent orkiestry operowej. Oprócz oper (Alcide, Ariane et Baccltus, Sémélè) pisał balety i muzykę do wystawianych na dworze sztuk, a także utwory kameralne z towarzyszeniem basso continuo. Operę Alcide i balet Pantomime des pages skomponował wspólnie ze swoim nauczycielem J. B. Lullym.

Kochani, jestem instruktorem tańca nie tylko z zawodu lecz także z prawdziwej, głębokiej pasji. Z całą pewnością wielu z Was kocha tę formę wyrażania siebie jednak zdaję sobie sprawę, że są wśród Was również tacy, którzy traktują go tylko jako chwilową formę rozrywki w wolny weekend. To właśnie te osoby chciałbym zachęcić do zagłębienia się w temat i odszukania w tańcu głębszego sensu. Taniec bowiem to piękny sposób na rozładowanie i wyrażenie rozmaitych emocji.