Intermezzi

La serva padrona Pergolesego nie była operą w właściwym słowa tego znaczeniu. Dla tego rodzaju przedstawień z muzyką posługiwano się innym określeniem: intermezzo. Historia tej formy sięga drugiej połowy XVI wieku. W XVII wieku treścią intermez­zów (czy: intermediów) były sceny z mitologii (jak w operach), ale z biegiem czasu zaczęły w nich przeważać elementy komiczne. W klasycystycznych francuskich trage­diach lirycznych intermedia były wstawkami baletowymi. Z czasem elementy komi­czne zaczęły dominować nawet w niektórych operach seria. We Włoszech dominował typ intermezza burleskowego (sceny buffo).

 

W końcu intermezza stały się formami samodzielnymi. Warto podkreślić, że sama La serva padrona była w oryginalnym wydaniu wstawką buffo do opery seria // Prigioniero superbo, ale jej urok był tak wielki, że zupełnie zapomniano ojej pierwotnej funkcji wstawki buffo i dzieło to stało się tworem odrębnym, otwierającym drogę sukcesom gatunku opera buffa.

Kochani, jestem instruktorem tańca nie tylko z zawodu lecz także z prawdziwej, głębokiej pasji. Z całą pewnością wielu z Was kocha tę formę wyrażania siebie jednak zdaję sobie sprawę, że są wśród Was również tacy, którzy traktują go tylko jako chwilową formę rozrywki w wolny weekend. To właśnie te osoby chciałbym zachęcić do zagłębienia się w temat i odszukania w tańcu głębszego sensu. Taniec bowiem to piękny sposób na rozładowanie i wyrażenie rozmaitych emocji.