Ionisation

Varèse’a Ionisation (1931) dla 13 muzyków obsługujących wiele instrumentów perku­syjnych jest kompozycją epokową. Po raz pierwszy zaprezentował ją w r. 1933 Nicolas Slonimsky w Nowym Jorku. Operowanie instrumentami wyłącznie perkusyjnymi, o nieokreślonych na ogół wysokościach dźwiękowych, dało w rezultacie niepowtarzal­ne dzieło o nowej kolorystyce dźwiękowej. Ionisation wyprzedzają o ćwierć wieku pierwsze próby muzyków francuskich nad muzyką konkretną. Kompozycja ta nie ma charakteru programowego, choć w relacji komentujących utwór nie brak analogii do procesów zachodzących w chemii.

 

Dzieło pisane jest na 41 instrumentów (z fortepia­nem traktowanym perkusyjnie), w prawykonaniu brali udział wybitni kompozytorzy amerykańscy — Cowell, Salzedo i Schuman.

Kochani, jestem instruktorem tańca nie tylko z zawodu lecz także z prawdziwej, głębokiej pasji. Z całą pewnością wielu z Was kocha tę formę wyrażania siebie jednak zdaję sobie sprawę, że są wśród Was również tacy, którzy traktują go tylko jako chwilową formę rozrywki w wolny weekend. To właśnie te osoby chciałbym zachęcić do zagłębienia się w temat i odszukania w tańcu głębszego sensu. Taniec bowiem to piękny sposób na rozładowanie i wyrażenie rozmaitych emocji.