Koncert solowy

Pierwsze koncerty solowe datują się z przełomu XVII i XVIII wieku. Ich autorami byli kompozytorzy włoscy. Wybitnym twórcą, producentem niemal koncertów solowych był Antonio Vivaldi, autor ponad 200 koncertów na skrzypce i orkiestrę smyczkową z udziałem klawesynu lub organów. Koncerty solowe wyrosły na tle formy concerto grosso. Pierwsze utwory tego typu pisał Giuseppe Torelli (1698: Koncert na skrzypce z towarzyszeniem orkiestry), wkrótce po nim podobne dzieła napisali Albinoni i Jackchini.

 

Formę koncertu ustalił wspomniany Vivaldi; koncert solowy był kompozycją trzyczęściową (tempa: allegro—andante—allegro). Tutti opierało się na stereotypach, jednym z najpopularniejszych było operowanie dźwiękami akordu. Solista natomiast prezentował cały ówczesny zasób efektów wirtuozowskich, do których należały szyb­kie biegniki, arpeggiowane akordy, dźwięki podwójne itp. Z czasem wielką konkuren­cją dla koncertów skrzypcowych stały się koncerty fortepianowe. Ich twórcą był J. S. Bach.

Kochani, jestem instruktorem tańca nie tylko z zawodu lecz także z prawdziwej, głębokiej pasji. Z całą pewnością wielu z Was kocha tę formę wyrażania siebie jednak zdaję sobie sprawę, że są wśród Was również tacy, którzy traktują go tylko jako chwilową formę rozrywki w wolny weekend. To właśnie te osoby chciałbym zachęcić do zagłębienia się w temat i odszukania w tańcu głębszego sensu. Taniec bowiem to piękny sposób na rozładowanie i wyrażenie rozmaitych emocji.