Mielczewski

Muzyka religijna rozwijała się w XVII wieku również w Polsce. Jej wybitnym przedsta­wicielem był Marcin Mielczewski (zm. 1651), członek kapeli dworskiej w Warszawie, później kapelmistrz biskupa w Płocku. Mielczewski był pierwszym przedstawicielem koncertu wokalno-instrumentalnego w Polsce, a także motetu i psalmu. Jego dzieła grywano nie tylko w Polsce. Mielczewski uprawiał muzykę w stylu renesansowej polifonii (msze a cappella) oraz dzieła oparte na barokowym już stylu koncertującym (np. Missa Cewiensiana na sześciogłosowy chór i instrumenty).

 

Najbardziej interesują­ce w jego dorobku są wokalno-instrumentalne koncerty kościelne i instrumentalne Muzyka baroku canzony, dzieła technicznie dojrzałe, o kunsztownej polifonice, niekiedy (canzony). oparte na rytmach poloneza czy mazurka. W koncertach uderza szczególnie bogato zastosowana technika koloraturowa.

Kochani, jestem instruktorem tańca nie tylko z zawodu lecz także z prawdziwej, głębokiej pasji. Z całą pewnością wielu z Was kocha tę formę wyrażania siebie jednak zdaję sobie sprawę, że są wśród Was również tacy, którzy traktują go tylko jako chwilową formę rozrywki w wolny weekend. To właśnie te osoby chciałbym zachęcić do zagłębienia się w temat i odszukania w tańcu głębszego sensu. Taniec bowiem to piękny sposób na rozładowanie i wyrażenie rozmaitych emocji.