Opera we Francji

W XVII wieku głównymi formami muzyki francuskiej były opera i taniec. W poprzed­nim wieku typową formą były maskarady baletowe, w całości tańczone, ale przepro­wadzane scenicznie w ten sposób, że narrator objaśniał akcję. Z maskarad zrodziła się z czasem forma ballet de cour, ujęta w postaci sceny pochwalnej dla króla (chór) i scen tańczonych, śpiewanych czy nawet przedstawianych przez akrobatów, które później przerodziły się w sceny alegoryczne, w których zresztą król lubił sam występować. Za temat tych scen służyły wątki dramatu antycznego.

 

Maria Medici, wychodząc za mąż za króla Henryka IV, była świadkiem wystawienia opery Periego Euridice, przedsta­wionej dla uświetnienia ich wesela. Dzieło to — a raczej ten typ opery — podobał się władczyni do tego stopnia, że postanowiła przenieść tę formę do Paryża. Naturalnie usiłowała znaleźć i sprowadzić przede wszystkim Włochów, rzeczywistych twórców tego gatunku. Dó Paryża został zaproszony librecista Ottavio Rinuccini. Opera wło­ska nie przyjęła się od razu; natrafiały na poważne opory zwłaszcza sceny afektowane, realistyczne, rażące smak wytwornych estetów dworu.

Kochani, jestem instruktorem tańca nie tylko z zawodu lecz także z prawdziwej, głębokiej pasji. Z całą pewnością wielu z Was kocha tę formę wyrażania siebie jednak zdaję sobie sprawę, że są wśród Was również tacy, którzy traktują go tylko jako chwilową formę rozrywki w wolny weekend. To właśnie te osoby chciałbym zachęcić do zagłębienia się w temat i odszukania w tańcu głębszego sensu. Taniec bowiem to piękny sposób na rozładowanie i wyrażenie rozmaitych emocji.