John Christopher Pepusch (1667—1752) urodził się w Berlinie, działał jednak w Anglii jako kompozytor, pedagog, instrumentalista i dyrygent, a także jako organizator życia teatralnego. Był wyjątkowo wszechstronnie wykształconym muzykiem (jako muzykolog zajmował się dawną muzyką). Pisał kantaty, koncerty i sonaty instrumentalne, ale dla historii muzyki, pozostał przede wszystkim autorem The Beggar’s Opera (Opery żebraczej, jej dalszym ciągiem była opera Polly). Opera żebracza powstała w r. 1728. Autorem tekstu był John Gay. Nowy typ „opery za trzy grosze” wypierał opery włoskie i francuskie, choć nie mógł się z nimi równać, jeśli chodzi o poziom artystyczny. Natomiast ważne były moralne i socjalne oskarżenia, które tego typu dzieła z sobą wnosiły, niekiedy w formie agresywnej.
Popularnymi postaciami takich oper byli żebracy, kaci i dziewczyny z marginesu społecznego. Trzeba przyznać, że dotąd nigdy postaci z nizin społecznych nie pojawiały się na scenie. Pod względem muzycznym angielskie opery popularne zadowalały się zestawieniem pieśni ludowych i uli- cznych. Beggar’s Opera Gaya i Pepuscha była dziełem wzorcowym dla opery balladowej, ballad opera, która przeciwstawiała się operze włoskiej, parodiując ją i wprowadzając pieśni i ballady typu ludowego (na ogół o nikłej wartości muzycznej).
Leave a Reply