Pepusch i ballad opera

John Christopher Pepusch (1667—1752) urodził się w Berlinie, działał jednak w Anglii jako kompozytor, pedagog, instrumentalista i dyrygent, a także jako organizator życia teatralnego. Był wyjątkowo wszechstronnie wykształconym muzykiem (jako muzyko­log zajmował się dawną muzyką). Pisał kantaty, koncerty i sonaty instrumentalne, ale dla historii muzyki, pozostał przede wszystkim autorem The Beggar’s Opera (Opery żebraczej, jej dalszym ciągiem była opera Polly). Opera żebracza powstała w r. 1728. Autorem tekstu był John Gay. Nowy typ „opery za trzy grosze” wypierał opery włoskie i francuskie, choć nie mógł się z nimi równać, jeśli chodzi o poziom artysty­czny. Natomiast ważne były moralne i socjalne oskarżenia, które tego typu dzieła z sobą wnosiły, niekiedy w formie agresywnej.

 

Popularnymi postaciami takich oper byli żebracy, kaci i dziewczyny z marginesu społecznego. Trzeba przyznać, że dotąd nigdy postaci z nizin społecznych nie pojawiały się na scenie. Pod względem muzy­cznym angielskie opery popularne zadowalały się zestawieniem pieśni ludowych i uli- cznych. Beggar’s Opera Gaya i Pepuscha była dziełem wzorcowym dla opery ballado­wej, ballad opera, która przeciwstawiała się operze włoskiej, parodiując ją i wprowa­dzając pieśni i ballady typu ludowego (na ogół o nikłej wartości muzycznej).

Kochani, jestem instruktorem tańca nie tylko z zawodu lecz także z prawdziwej, głębokiej pasji. Z całą pewnością wielu z Was kocha tę formę wyrażania siebie jednak zdaję sobie sprawę, że są wśród Was również tacy, którzy traktują go tylko jako chwilową formę rozrywki w wolny weekend. To właśnie te osoby chciałbym zachęcić do zagłębienia się w temat i odszukania w tańcu głębszego sensu. Taniec bowiem to piękny sposób na rozładowanie i wyrażenie rozmaitych emocji.